Notes on the Exhibition and its Actors

Hermann - EAN : 9791037044761
Jean-Marc Poinsot
Édition papier

EAN : 9791037044761

Paru le : 17 déc. 2025

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A paraître 17 déc. 2025
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  • EAN13 : 9791037044761
  • Réf. éditeur : 8042540
  • Collection : AICA INTERNATIO
  • Editeur : Hermann
  • Date Parution : 17 déc. 2025
  • Disponibilite : Pas encore paru
  • Barème de remise : NS
  • Nombre de pages : 200
  • Format : H:229 mm L:152 mm
  • Poids : 0gr
  • Résumé : Jean-Marc Poinsot, art critic and historian, offers a sharp selection of works and exhibitions from the last twenty years. He focuses on highlighting the critical significance of works that actively engage with the issues surrounding the arts exhibited in our societies. From Jan Leering and Harald Szeemann to Laurent Le Bon and Jens Hoffmann, from Daniel Buren and Michel Parmentier to Pierre Huyghe and Wesley Meuris in their creations in Paris, New York, London, Kassel and Venice, the author brings his distinctive perspective, at once sensitive, historical and theoretical that he has demonstrated in his previous books L’atelier sans mur and Quand l’œuvre a lieu. Attentive to the way artists seize the freedoms that the exhibition format grants them, he also focuses on their use of language in and around their works (authorised narratives). On this basis, he goes on to define an expanded understanding of art’s stakeholders.
  • Biographie : Jean-Marc Poinsot, après des débuts comme critique d’art et commissaire d’exposition à Paris, a été professeur d’histoire de l’art contemporain à l’université Rennes 2. Parallèlement, il a mis en place le FRAC Bretagne dès 1980, collaboré régulièrement avec la Biennale de Paris, le CAPC/Musée d’Art contemporain de Bordeaux. Il a fondé à l’université l’un des premiers enseignements en Europe sur les métiers de l’exposition puis crée avec l’AICA Les archives de la critique d’art et leur revue de l’édition Critique d’art. À travers elle, il s’intéresse à la mondialisation et au postcolonialisme qu’il ouvrira comme thème de recherche à l’INHA et objet d’une collection avec l’AICA : « Art Critics of the World ».
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