UN SON DESENCHANTE

Klincksieck - EAN : 9782252036822
OLIVE JEAN PAUL
Édition papier

EAN : 9782252036822

Paru le : 3 oct. 2008

38,12 € 36,13 €
Disponible
Pour connaître votre prix et commander, identifiez-vous
Notre engagement qualité
  • Benefits Livraison gratuite
    en France sans minimum
    de commande
  • Benefits Manquants maintenus
    en commande
    automatiquement
  • Benefits Un interlocuteur
    unique pour toutes
    vos commandes
  • Benefits Toutes les licences
    numériques du marché
    au tarif éditeur
  • Benefits Assistance téléphonique
    personalisée sur le
    numérique
  • Benefits Service client
    Du Lundi au vendredi
    de 9h à 18h
  • EAN13 : 9782252036822
  • Collection : COLLECTION D'ES
  • Editeur : Klincksieck
  • Date Parution : 3 oct. 2008
  • Disponibilite : Disponible
  • Barème de remise : NS
  • Nombre de pages : 384
  • Format : 0.00 x 16.00 x 24.00 cm
  • Poids : 801gr
  • Interdit de retour : Retour interdit
  • Résumé :

    In the 1960s, Adorno confided in a biographical note: "I've studied philosophy and music. Rather than choose between the two, all of my life I've had the feeling that I've been searching for the exact same thing in two divergent fields."
    What, then, is this “same thing” which philosophy and music have so well conspired to dissimulate ? Adorno does not specify what it is and only an in-depth immersion in the philosopher's works may produce the answer: a wager, no less, which Jean-Paul Olive – attentive exegete, subtle reader and demanding interpreter of Adorno's work – so masterfully meets in these pages.
    Yet in doing so, the author does not succumb to the enchantment of the Adornian dialectic. Determined to maintain a fair critical distance vis-à-vis a thought which nonetheless fascinates him, Jean-Paul Olive does not hesitate to challenge the intransigence of some of the Frankfurt-born thinker's positions. Through this clever approach, the author retains complete autonomy over his own text, Un son désenchanté, affording him even greater freedom to forcefully stress the timeliness of Critical Theory and the urgent need for a new interpretation of Theodor Adorno's works.

    Jean-Paul Olive is a Professor in the music department of Université Paris 8, where he teaches musical analysis and aesthetics. He has written a book on the Alban Berg's work (Le tissage et le sens) and an essay on music and montage (Musique et montage - Essai sur le matériau musical au début du XXe siècle). He is the co-founding editor of the magazine Filigrane and currently heads the PhD programme in art aesthetics, sciences and technologies at Université Paris 8.

  • Biographie :

    Jean Paul Olive est professeur au département de Musicologie de l'université Paris 8 où il enseigne l'analyse et l'esthétique musicales. Il a écrit un ouvrage sur l'œuvre d'Alban Berg (Le tissage et le sens) et un essai sur le montage en musique (Musique et montage - Essai sur le matériau musical au début du XXe siècle). Il est cofondateur de la revue Filigrane et dirige actuellement l'École doctorale « Esthétique, sciences et technologies des arts » de l'université Paris 8.

Du même auteur
Haut de page
Copyright 2025 Cufay. Tous droits réservés.